جمعه، مرداد ۲۷، ۱۳۸۵

آخه چرا باید این جوری باشه؟!

خیلی بده که آدم از مردم کشور خودش دلخور باشه!
خیلی بده که بری یک کشور خارجی و اونجا بیشتر از وطن خودت احساس آرامش کنی!
خیلی بده که با مردمی که ریشه‌های فرهنگی‌شون باهات فرق می‌کنه بیشتر احساس نزدیکی کنی!
خیلی بده که وقتی می‌خوای تصمیم بگیری که آیا باید به وطنت برگردی یا برنگردی، بزرگترین مشکلی که سر راه برگشتت ببینی هم‌وطن‌هات باشن!
خیلی بده که از مردمی که ادعای فرهنگ چند هزار ساله دارن، هزاران خاطره بی‌فرهنگی تو ذهنت مونده باشه!
خیلی بده که فکر کنی اگه حکومت کشورت که جزو مستبدترین حکومت‌های دنیاست، عوض بشه بازهم خیلی از مشکلات ریشه‌ای عوض نمی‌شه!
خیلی بده که بدونی عمرت به این قد نمی‌ده که روزی کشورت رو آباد و آزاد ببینی...

۱۳ نظر:

ناشناس گفت...

و خیلی خوبه که هنوز جایی تو دنیا هست که بشه توش نفس کشید. گیرم اینجا وطنت نباشه و به زبون مادریت حرف نزنن اما دنیای خاکیت که هست!

ناشناس گفت...

شکاک جان من دل خودم را به این خوش میکنم که تاجایی که بتونم در ساختن کشورم تلاش میکنم. این میتونه با انتقال فرهنگ و یا کمک مالی باشه. معتقدم که ریشه خیلی از بی فرهنگی ها در فقره. بنابراین تلاش برای رفع فقر حتی اگه به اندازه حمایت از یک خانواده هم باشه بی اثر نیست.

شکاک گفت...

سیروس جان
قبل از این که از ایران برم من هم به نوعی مثل تو فکر می‌کردم، ولی حقیقتش آدم خیلی چیزا رو در مهاجرت از دست می‌ده. خانواده، دوستانی که باهاشون بزرگ شدی و حتی همون زبان مادری چیزایین که از دست دادنشون خیلی سخته.

بیندیش جان
باهات کاملا موافقم و من هم معتقدم که رشد اقتصادی می‌تونه بسیاری از مشکلات رو حل کنه ولی نه تمامش رو. به شخصه کم آدم‌های پولدار و بی‌فرهنگ ندیدم. تو سال‌های اخیر فقط کافیه در شمال شهر تهران کمی راه بری تا کلی از این نمونه‌ها ببینی.
فکر می‌کنم باید شرایطی پیش بیاد که قدرت و مدیریت کشور به فرهیختگان جامعه سپرده بشه تا از این طریق ساختارهای فرهنگی و اقتصادی به تدریج اصلاح بشه. هرچند که همون طور که نوشتم، فکر نکنم من تا روزی که زنده‌ام بتونم چنین وضعی رو ببینم.

ناشناس گفت...

اون جمله آخرت خیلی سنگین بود
یعنی واقعا عمرمون قد نمیده؟

ناشناس گفت...

آره اينا كه گفتي خيلي بده . اما نه دست منه نه دست تو. پس بي عذاب وجدان عشق كن و همونجايي بمون كه آرامش داري .

ناشناس گفت...

واقعا شکاکی.... من واقعا دخترم...cd هم بهش گفتم مجانی میدم ... گفتم پول بده ؟ !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! قرار بذار یه جایی ببینمت ..... من بزنامه نویسم و عاشق موسیقی ....اگه بخوام تبلیغ کنم ...میرم یه سایت پر بیننده!!!!!!!

ناشناس گفت...

motamen bash age man ro bebini az harfi ke zadi pashimun mshi..in vasle ha be man nemichasbe...!!!man ghamgintarin aadami hastam ke mituni tasavor koni...in CD ro baraye dele khodam sakhtam....chon asheghe Roger watres hastam....va chon poole chap CD va lable ziaad shod..majbur shodam ye hazine barash dar nazar begiram ...in CD hata .......velesh kon...vaghti tu durugh ghotevar bashi....hame chi ro kaj mifahmi faghat hamin....kur bozorg mishid...va faghat doroogh ro bavar mikonid...age kesi az tahe delesh baraye ye gharibe pm gozasht be har chi khastid mahkumesh mikonid..

شکاک گفت...

به Anonymous:

من واقعا متاسفم که پیش‌داوری کردم. متاسفانه نمی‌شه ببینمت و ازت حضورت معذرت بخوام. ولی انصافا خودت پیغامت رو بخون تا ببینی چقدر شبیه ایناییه که می‌خوان کلاه‌برداری کنن. دو تا دلیل اصلیش هم این که صراحتا اشاره کرده بودی که دختری و دوم این که نگفته بودی پول نمی‌گیرم و گفته بودی «شاید نگیرم»!
به هر حال بازم ببخشید!

ولی یک چیزی هم رو دلم مونده بذار بگم: گر چه مملکت ما صاحب نداره و خیلی کارا می‌شه انجام داد از جمله رعایت نکردن حق مولف. ولی به نظرم تو که راجر واترز رو این قدر دوست داری، انصاف نبود که کارهاش رو برای استفاده تجاری و بدون اجازه‌اش منتشر کنی.

شکاک گفت...

پوپک جان
مشکل من اینه که بر خلاف تو فکر می‌کنم این چیزا به دست من و تو می‌تونه درست بشه.
البته مسلما چنین اصلاحاتی در کوتاه مدت محقق نخواهد شد. شاید اگه خوش‌بین باشم بگم که نصف قرن زمان می‌خواد. ولی به هر حال باید یک روزی شروع کرد.

مشکل اینه که آدم باید جون و زندگیش رو وقف این کار بکنه و من هنوز مطمئن نیستم که شهامتش رو داشته باشم.

yoota گفت...

ندرا تو بار هستی میگه آدمی که می خواهد خانه و و طنشو ترککنه اسنن خوشبختی نیست ...

yoota گفت...

میلان کوندرا ...

شکاک گفت...

آره یوتا جان،‌ فکر کنم میلان کوندرا راست گفته. ولی کوندرا وطن ما رو ندیده تا بدونه که آدم وقتی تو وطنش بمونه هم خوشبخت نیست!

ناشناس گفت...

اره خب خیلی بده ولی من معتقدم با عوض شدن این حکومت خیلی چیزها عوض میشه...شاید مشکلات ریشه ای حل نشه به این راحتی ولی خب دیگه چاره ای نیست...