شنبه، آبان ۱۳، ۱۳۸۵

کاپیتالیزم

چند روز پیش با یکی از دوستان در ایران صحبت می‌کردم. می‌گفت که دولت یک طرحی داره که سهام شرکت‌های دولتی رو با قیمت خیلی پایین به آدم‌های کم درآمد واگذار کنه. می‌گفت که این طرح عملا به واگذاری سهام شرکت‌های دولتی به آدم‌های پرآمد تبدیل خواهد شد، چرا که کسی که محتاج نون شبش-ه، به پول احتیاج داره نه سهام. در نتیجه سهامش رو با قیمت پایینی می‌فروشه و این پول‌دارها هستند که صاحبان نهایی این سهام‌ها خواهند شد. حرفش البته منطقی هم هست.
من هم حرفش رو تایید کردم و گفتم اصولا در اقتصاد، کاپیتالیزم سیستمی-ه که کار می‌کنه. همچین که این حرف از دهن من در اومد یک دفعه انگار که خشکش زده باشه، چند لحظه هیچ چیزی نگفت و بعد هم کلا بحث رو عوض کرد. به وضوح می‌شد فهمید که بهش برخورده و ناراحت شده. قبلا هم یک مورد مشابه برام پیش اومده بود.
نمی‌دونم چرا وقتی یک کسی از ایران خارج می‌شه (به خصوص اگه بره آمریکا) حسابی می‌ره زیر ذره‌بین و همه دوست دارند که تغییراتش رو با دقت بررسی کنند و سریع بگن که طرف گذشتش رو فراموش کرده و آمریکایی شده و این حرفا.
اول این که من فقط گفتم کاپیتالیزم یک سیستم اقتصادی-ه که کار می‌کنه. این به این معنی نیست که من طرفدارشم. مثلا اگه من بگم سوسک یک موجودی که تو چاه فاضلاب خوب رشد می‌کنه، این به معنی طرفداری از سوسک نیست!
دوم این که همه آدم‌ها به مرور زمان عوض می‌شن. تقریبا هیچ کدوم از ماها همون آدمی نیستیم که از دبیرستان دراومدیم و حتی همون آدم پارسالی نیستیم. طرز فکرمون، بعضی از هدف‌هامون (شایدم بیشترشون) به مرور زمان عوض می‌شه و این رو نمی‌شه انکار کرد. این عوض شدن طبیعتا شامل حال کسانی که می‌رن خارج از کشور هم می‌شه. پس لطفا از تغییر کردن این آدم‌ها این قدر متعجب نشید و ضمنا این قدر موشکافانه به رفتارشون نگاه نکنید و دنبال موردی که بشه بهشون اتهام زد نباشید.
من نمی‌فهمم کجای این فرهنگ ما خرابه که رفتارهای اجتماعی ما این قدر مشکل داره!

۷ نظر:

ناشناس گفت...

ذر مورد سهام عدالت دقیقا همینه که گفتی. این بهترین راهه برای اینکه سهامداران عمده با قیمتی باور نکردنی صاحب سهامهای کلیدی بشن. درباره دیگران و نگاهشون به تغییرات ما باید بگم اصولا دایناسور هم چون نتوست تغییر کنه منقرض شد. اگه کسی تغییر کرد طبیعیه! و اتفاقا امروز به نظر من تغییرات اساسی و ۱۸۰ درجه لازمه زندگی یه آدم فرهیخته است.

ناشناس گفت...

به نظر من اگر شخصی نتواند با گذشت زمان در خود تغییراتی ایجاد کند به طور حتم دچار مشکل است و این مشکل میتواند در آینده برایش مشکلات زیادی ایجاد کند و برای رسیدن به تکامل باید تغییرات باشد
این مطلب را با استفاده از نظریه تکامل تدریجی داروین نوشتم و به نظرم درست است و هر کس توانایی ایجاد تغییرات بیشتری داشته باشد موفقتر است
این تغییرات میتواند در طرز فکر یا حرکات یا گفتاری که در برخورد با دیگران داریم باشد
و در آخر به نظرم تعصب داشتن در هر چیزی باعث رفتن هر شخصی به سوی زوال است
با تشکر از مطالب شما

ناشناس گفت...

منظور همون سهام عداللت هستش ؟؟ راستش تعجب کردم از دوستت . نفهمیدم چرا بهش برخورده. بر فرض هم که موافق بوده باشی ، نظر هر کسی محترمه .

شکاک گفت...

آره پوپک جان، منظورم همونه.

تو مملکت ما نظر هر کسی محترمه به شرطی که مخالف نظر شما نباشه!

ناشناس گفت...

salam, khubin shoma? to 2,3 sale akhir kasio nemishnasid ke greencarde khahar-baradari gerefte bashe? mikham bedunam parvandash cheghad to FBI check munde,merc

ناشناس گفت...

حالا مگه کاپیتالیزم چیشه که حرف بد محسوب میشه!! کاپیتالیزم نه فقط کار میکنه احتمالا تنها سیستم اقتصادی هم هست که کار میکنه. مشکلات فرهنگیش هم ربطی به کاپیتالیزم نداره بلکه باید یه سیستم فرهنگی اجتماعی پیدا بشه که کاپیتالیزم را از اون جهات کنترل کنه.

کلا ما ایرانی جماعت زود قضاوت میکنیم در مورد دیگران. زودم بهمون بر میخوره

شکاک گفت...

بیندیش جان
مشکل کاپیتالیزم به تنهایی نیست. نمی‌دونم چرا هر وقت تو جمع دوستانم که در ایران هستند و خودشون رو روشن‌فکر هم می‌دونن، از سیاست‌های آمریکا یا حتی شرایط زندگی در آمریکا انتقاد می‌کنم، معمولا همه خوشحالن و هر وقت که تعریف می‌کنم زود اخم‌هاشون تو هم می‌ره!