دوشنبه، دی ۲۵، ۱۳۸۵

اسباب‌بازی زنده

اگه سری به سایت www.genpets.com بزنید می‌بینید که می‌تونید از این شرکت کانادایی یک سری حیوانات خانگی که با روش‌های ژنتیکی تولید شده‌اند رو بخرید. این حیوانات واقعا زنده هستند و با القا خواب زمستانی به خواب رفته‌اند و در بسته‌بندی به فروش می‌رسند. از اون جالب‌تر این که این حیوانات در شخصیت‌های مختلفی عرضه‌ می‌شوند. رنگ جعبه نشان دهنده شخصیت این حیوانات خانگی است. مثلا رنگ قرمز بسته‌بندی نشون می‌ده که حیوان پر‌انرژیه یا رنگ بنفش نشون دهنده اینه که حیوان خیال‌پردازه!


ولی نمی‌دونم چرا این حیوانات این قدر بدترکیب هستند؟ نمی‌شد چند تا حیوان خوشگل‌تر درست کرد؟ مثلا یک چیزی مثل ببر ولی اندازه بچه گربه؟ یا اصلا یک حیوان خیلی باهوش که خیلی چیزا رو زود یاد بگیره؟ حتی مثلا یاد بگیره از بچه‌های ما تو خونه نگهداری کنه. باحال می‌شه اگه یک سری از این حیوانات با تنوع زیاد تولید کنیم. یکی با دماغ دراز، یکی با پاهای بلند، یکی درنده، اون یکی پرنده، یکی باهوش و... بعد اینا رو ببریم یک جایی ول کنیم ببینیم کدومشون تو محیط زیستی که براشون درست کردیم بیشتر دوام می‌آره. اصلا می‌شه برد روی یک سیاره دیگه ولشون کرد و یک ماهواره هم گذاشت از اون بالا رفتارشون رو بررسی کرد. این جوری خیال ما هم راحته که دستشون به خود ما نمی‌رسه و زندگی ما رو تهدید نمی‌کنند. فقط یک چیزی می‌مونه و اونم این که این حیوان‌ها زنده‌اند، احساس دارند. وقتی یک بلایی سرشون می‌آد زجر می‌کشند...

ایده‌ی اسباب‌بازی زنده خیلی ایده‌ی وحشتناکیه. خوشبختانه سایت بالا هم با تمام قیافه واقعی‌ای که داره، واقعا حیوانات زنده نمی‌فروشه. این سایت توسط Adam Brandejs درست شده که مغازه‌ای هم در شهر تورونتو برپا کرده و این حیوانات رو که با ترکیبات پلاستیکی ساخته شده به نمایش گذاشته. هدف Adam این بوده که مردم رو به فکر واداره که آیا مغازه‌‌های فروش حیوانات خانگی خیلی متفاوت از چنین مغازه‌ای هستند و همچنین ما رو وادار به تفکر در مورد ابداعاتی که باهاش فاصله چندانی نداریم بکنه. آیا ما به اندازه کافی در مورد ابداعاتمان مسؤولیت‌پذیر هستیم؟ سؤال سختی‌ است و من الآن به این فکر می‌کنم که آیا اونهایی که ما رو خلق کردند به اندازه کافی در مورد ابداعاتشان مسؤولیت‌پذیر بودند...

۹ نظر:

ناشناس گفت...

جدا من که از دیدن این قیافه ها بگی نگی وحشت کردم! نه از خلقت بترسم اما فکر خلقت ناجور و چیزایی مث میکروبهای خطرناک کمی ترس آور هست؛ قبول کن

ناشناس گفت...

منو شوکه کردی!

ناشناس گفت...

منظورت از اونایی که مارا خلق کردن چی بود؟ والدین؟

این قضیه تولید ژنتیکی بلاخره یه روزی اتفاق میوفته و تاریخ نشون داده که نمیشه جلو پیشرفت علم را گرفت. گاهی اوقات علم قبل از فرهنگ لازمش میاد و ممکنه دنیا را تا مرز نابودی (و یا حتی اونور مرز نابودی) ببره. مثلا بمب اتم و سرشاخ شدن آمریکا و شوروی که تا مرز جنگ اتمی رفت. این قضیه ژنتیک هم ممکنه یه فاجعه بشه. ممکنه هم موجب درمان یه عالمه بیماری بشه. در هر صورت جلو پیشرفتش را نمیشه گرفت. امیدوارم وقتی توانایی تولید هرچیزی را پیدا کردیم فرهنگ و درکش را هم داشته باشیم که چکاری خوبه و چه کاری بده.

ناشناس گفت...

خیلی جالبه. من که خیلی دوست داشتم. اونجا بودم یکی می خریدم. شبیه سازی حیوان و انسان و هر چیز دیگه یکی از جالب ترین و هیجان انگیزترین موضوعات علمی برای منه. واسه همین یک زمانی دوشت داشتم ژنتیک بخونم. دقیق فکر کنیم خیلی زیباست.

شکاک گفت...

بیندیش جان
منظورم خالق یا خالقین خود ما بود و نه پدر و مادر.


جسیکا جان
چی رو می‌خریدی؟ اگه آخرین پاراگراف نوشته‌ی من رو خونده باشی دیدی که نوشتم اون سایت واقعا موجود زنده نمی‌فروشه.

ناشناس گفت...

دوره آخر زمون شده دیگه!

ناشناس گفت...

marbut be matlabe ghablit: miduni chi baram jalebe, inke zehniate mardom az azadi tanha alcol va sexe, chera az inke unja azadi matbu`at ya ebraze aghide chejurie naneveshti?

شکاک گفت...

نامیرای عزیز
دلیل اصلی این بود که همون طور که گفتم با چند تا از دوستان داشتیم راجع به این قوانین صحبت می‌کردیم و اون دوست ایرانی من از من خواست که این بحث رو مکتوب کنم.
دلیل فرعی هم این که خیلی از جوان‌های کم سن و سال‌تر عاشق آمریکا هستند به خاطر این که فکر می‌کنن این جور آزادی‌هاش زیاده، بدون این که واقعا از قوانین اینجا خبر داشته باشند. این دوست من هم چون خودش معلم دبیرستانه و با بچه‌های دبیرستانی بیشتر در تماسه، می‌گفت که خوبه بعضی از واقعیت‌ها مکتوب بشه تا بچه‌های دبیرستانی هم بهتر بتونن برای آینده‌اشون تصمیم بگیرند.

ناشناس گفت...

عزیزم توروخدا آپ کن .جون من آپ کن. مرگ من آپ کن. خو اصن نکن!