شنبه، اسفند ۰۵، ۱۳۸۵

به بهانه 300

فیلم 300 داستان مقاومت ۳۰۰ دلاور یونانی است که در مقابل حمله ارتش میلیونی خشایارشاه به یونان مقاومت می‌کنند. سناریو بر اساس کتابی است از Frank Miller و Lynn Varley که در آن داستان حمله خشایارشاه به یونان به طور اغراق‌آمیزی تعریف شده و پارسیان و ارتش پارس بسیار بی‌رحم نشان داده شده‌اند. البته این کتاب قصد بیان تاریخ را ندارد و در واقع یک کتاب داستان است که ایده‌های اصلی آن از واقعه تاریخی حمله به یونان گرفته شده و فاصله داستان تا واقعیت به حدی زیاد است که حتی خشایار به صورت یک پادشاه آفریقایی به تصویر کشیده شده است.

اگر چه این فیلم هنوز به بازار نیامده، ولی تبلیغات اولیه برای این فیلم کافی بود تا واکنش‌های تندی از طرف جامعه ایرانی نشان داده شود و احتمالا شما هم در روزهای اخیر پیام‌ و ایمیل‌هایی در این مورد گرفته‌اید. طبیعتا هیچ کدام ما از به بازار آمدن چنین فیلمی خوشحال نخواهیم بود، ولی واکنش‌های عجیب و غریب ایرانیان در برابر چیزهای کم اهمیت و سکوت آنها در برابر مسائل بسیار مهم باعث شد تا من این چند خط را بنویسم.

اهمیت این فیلم را زیاد نمی‌دانم چرا که اولا صحبت از چند هزار سال پیش است و ارتباط چندانی به فرهنگ و آداب مردمی که هم اکنون در ایران زندگی می‌کنند ندارد. کما این که خشونت و بی‌ارزش بودن جان انسان‌ها در اروپای عصر گلادیاتورها زبانزد خاص و عام است. دوم این که داستان به حدی اغراق‌آمیز است که اگر کسی آن را منطبق بر واقعیت بداند باید به عقلش شک کرد.
و اما جدای از مطلب بالا چه بخواهیم و چه نخواهیم ارتش پارس در آن زمان را باید ارتش بی‌رحمی بدانیم. کشور گشایی با نوازش مردم حاصل نخواهد شد و ارتشی که تقریبا تمام دنیای آن روز را به تسخیر خود در آورده بود، نباید متشکل از افراد مشفقی بوده باشد!

ولی خارج از بحث این فیلم و جار و جنجال و شعار که ظاهرا جز لاینفک فرهنگ ما شده، حقیقتا چقدر برای فرهنگ و آبروی ایران اهمیت قائلیم؟ در داخل کشور چند در صد از مردم به کارهای فرهنگی مشغولند و به دنبال اعتلای فرهنگ ایرانی هستند؟ یا حداقل سعی می‌کنند که خودشان در چهارچوب اخلاقیات و فرهنگ قدم بردارند؟ در خارج کشور هم که متاسفانه کم نیستند افرادی که کوچکترین ارزشی برای آبروی ایران قائل نیستند و به کل فراموش کرده‌اند که اعمال و رفتارشان به عنوان اعمال و رفتار ایرانیان تلقی می‌شود و به هر صورت نمایندگان فرهنگی کشورشان هستند. و غم‌انگیزتر این که در میان این افراد دانشجویان ایرانی‌ای که در حال دریافت بالاترین مدارک تحصیلی هم هستند به چشم می‌خورند.

از بحث بالا هم که بگذریم، سوال مهم من این است که چرا به مسائل بسیار مهمی که با آبروی ایرانیان در سطح بین‌المللی بازی می‌کند، حساس نیستیم؟ مسائلی که نه در دنیای فیلم و هالیوود، که در دنیای واقعی نظر مردم جهان را نسبت به ما عوض می‌کند. حرف‌های نامربوط احمدی‌نژاد باعث آبروریزی از ایرانیان است یا یک فیلم سراسر اغراق؟ آن‌هایی که وقتی هزینه‌ای در پی‌ نباشد، گلوهایشان را برای پاسداری از فرهنگ ایران پاره می‌کنند، ای کاش حاضر باشند، وقتی صحبت از هزینه کردن می‌شود هم قدمی هر چند میلی‌متری بردارند.

و در آخر هم ذکر نکته‌ای واضح، اما مهم را لازم می‌دانم. کسی که سرمایه دارد، امکان ساختن فیلم هم دارد. استودیوهای مجهز، ماهواره و مراکز پخش در سراسر دنیا هم دارد، و به نفع یا ضرر هر کسی هم که دلش بخواهد فیلم می‌سازد، صحنه‌سازی می‌کند و حتی تاریخ را می‌نگارد. با جیغ و داد و فریاد کسی هم از میدان به در نمی‌شود. شما اگر قصد تغییر این وضعیت را دارید، کار کنید، درس بخوانید، محصولات قابل تجارت در سطح بین‌المللی داشته باشید و خلاصه در عمل ثابت کنید ملت مهم و قابل احترامی هستید. با خوردن پول نفت و تنبلی و داد و فریاد و دل‌خوش کردن به این که در ۳۰۰۰ سال پیش ملت مهمی بودید، کاری از پیش نخواهید برد.

۲۱ نظر:

ناشناس گفت...

بیشتر از این نمیتونم باهات موافق باشم. تصورات احمقانه ای که از گذشته مون داریم و فکر میکنیم با "منشور حقوق بشر" داشتیم کشور گشایی میکردیم! بعلاوه تنبلی و ادعاهای بی اندازه مون واقعا ازمون موجودات در خور ترحمی ساخته.

یادمه که چندسال پیش یه تحقیقاتی در مورد سطح هوش کشورهای مختلف شده بود و نتیجه این شده بود که شرق آسیا باهوشترین اقوام بودن و آفریقایی ها کم هوشترین ها. ایران متاسفانه از متوسط دنیا یه کم پایین تر بود. وقتی نتایج این تحقیق را برای دوستان ایرانیم فرستادم اکثرا رفتار پرخاشگر داشتن و حاضر نبودن اینا قبول کنن. خیلی مطمئن بودن که ما از متوسط دنیا باهوش تریم! تکنولوژی کشورمون نشونه مسلمی برای قبول کردن این برتریه.


دوستی میگفت ما ایرانی ها یه دل تنگ داریم و یک ... گشاد.

ببخشید از سر عصبانیت نوشتم

Natalie گفت...

تعجبی نداره! فیلم الکساندر هم تو همین مایه ها بود. بهرحال ایران و یونان زمانی رقیب هم بودن...
شاید بعضیا فکر می کنن حالا که چیزی نداریم بهش افتخار کنیم به گذشته بچسبیم!

ناشناس گفت...

میدونی یه مساله هم اینه که در حال حاضر امیدی به ساخت و پرداخت فیلمی جهانی با درونمایه اقتدار ٬ عظمت و انساندوستی از ایرانیان در هر مقطع تاریخی غیر قابل انتظاره چون دنیای امروز نمیخواد از ایران و ایرانی تصویر دوست داشتنی ببینه. بنابراین چون تعادلی در ارائه تصویر از ایران و ایرانی جماعت وجود نداره٬ یه جای ادم میسوزه

شکاک گفت...

بیندیش جان
متاسفانه همین طوره که می‌گی و مردم ما به خود بزرگ‌بینی عادت کرده‌اند.


ناتالی جان
این بعضی‌هایی که گفتی اکثریت مردم ایران هستند ولی کسی حاضر نیست به واقعیات بچسبه و دوست داریم همه چیز رو مفت به دست بیاریم. افتخار به هزاره‌های گذشته هم یکی از اون چیزهای مفته. ای کاش یک روزی حاضر به کار کردن باشیم!

سیروس جان
تا کی ما باید بشینیم و به آسمون نگاه کنیم تا یکی پیدا بشه از عظمت و اقتدار ما فیلم بسازه؟ چرا خودمون نمی‌سازیم؟ چرا سعی نمی‌کنیم زیرساخت‌هایی درست کنیم که یک روزی بتونیم خودمون فیلم در سطح بین‌المللی برای خودمون بسازیم؟ وقتی با تمام دنیا در می‌افتیم، خودمون هم از خودمون چیزی نداریم و فقط شعار بلدیم، انتظار بیشتری هم نمی‌شه داشت.

ناشناس گفت...

والا برای من هم این پیغام اومدش من چون فیلم رو ندیدم گفتم اول فیلم رو ببینم بعد نظر بدم
اما از این نظر برام خیلی عجیب بود که بقیه بدون اینکه خبر داشته باشند آیا اصلا همچین فیلمی هست و اصلا موضوعش چه چیزی هستش . پیغام رو فوروارد کرده بودند. این موضوع همیشه من رو عصبانی می کنه که کسی ندونه داره چی کار می کنه اما اون کار رو انجام بده

ناشناس گفت...

حالا ببین برای من چه چیزی فرستاده بودند آدم از کارهای اینها شاخ در میاره
sherkate film saziye "warner brothers" (ke clip haye arash ro misaze) filmi ba onvane "300" sakhte ke dastane in film rajebe hamleye eskandar maghdooni be iran hast ke dakhele film irani haro ensanhayi vahshi va bi tamadon neshoon dade va moozoo'e asliye film ine ke 300 nafar ensan haye paake arteshe eskandar ba 1 million nafar arteshe vahshiye iran mobareze mikonan va irani ha ro shekast midand khahesh azatun mikonam yek aksolamale enghelabi neshoon bedin (biyayid eteraz bokonim va be gooshe jahaniyan beresoonim ke tamadone ma chi boode va daran tarikh ro avaz mikonan - hatman send to all kon -nakoni bi gheyrati va irani nisti!

ناشناس گفت...

هر چی گه بودیم به کنار
الان احمق هایی بیش نیستیم با این جور پیغام زدنمون
همچنین این تعصب مزخرف بدجوری گریبانمون رو گرفته
"به اسلام بد گفتند. به ایرانیها بد "گفتند. چرا گفتند؟
این قلدر بازیها و حماقتها مال زمانی ماموتها هستش نه دنیای امروزی
یکم ظرفیت داشته باشید
ما اینهمه فیلم چرند می سازیم که خارجیها رو توش فلان فلان شده نشون میدیم از این لوس بازیها در میارند؟
من که کلا فکر میکنم فیلم خوبی باشه
( چون بر اساس داستان هستش از نظر تاریخی هم نمیشه بهش گیر داد)

ناشناس گفت...

در اینکه انتظار بیشتری نمیشه داشت که شکی نیست. از قضا من هم دنبال این نیستم که کسی بیاد فیلم از عظمت ما بسازه که باهاش کسب هویت کنیم و درباره اینکه اصولا اینا لاطائلاته با تو و بیندیش موافقم. منظورم ریشه این درده و استیصالی که ایرانی جماعت رو به خاطر عملکرد حکومت نالایقش گرفته.

Natalie گفت...

شکاک جان البته پیشرفت ایران قدیم کاملن واقعیت داره و من هم ته دلم احساس خوبی دارم. اما گذشته صرف دردی از ما دوا نمی کنه... هرچی باشه یونان در اروپاست و ما خاورمیانه ای جهان سومی عوضی... کاش الان هم چیزایی بود که بهش افتخار کنیم

شکاک گفت...

ناتالی جان
من نمی دونم که چرا همچین برداشتی کردی. من اصلا منظورم این نبود که ما «خاورمیانه ای جهان سومی عوضی» هستیم. چیزی که من می گم اینه که ما نباید خود بزرگ بین باشیم و فکر کنیم این راه و روشی که تا امروز برای زندگی در پیش گرفتیم جواب داده و ما به جایی رسیدیم. ما باید واقع بین باشیم و بدونیم که تلاش های ما کافی نبوده و خیلی بیشتر از این حرفها باید تلاش کنیم.
مطمئنا این مساله شدنیه که ما هم چیزهای داشته باشیم که بشه بهش افتخار کرد ولی متاسفانه شرایط امروز و به طور کلی چند قرن اخیر ایران زمینه های این پیشرفت رو از بین برده. این که باید چه کرد و از کجا شروع کرد بحثی جداست ولی مهم اینه که باید کاری کرد. با دست رو دست گذاشتن و فقط فریاد زدن که آهای مردم دنیا ما آدم های مهمی هستیم چیزی درست نخواهد شد. صداهای بلندتر از صدای ما تو دنیا زیاده.

Natalie گفت...

وای ! منظورم این نبود که از حرفات اینو برداشت کردم! نظر خودمه. یعنی واقعیته! مگه در این دنیا جهان سومی عوضی نیستیم شکاک جان؟
کاملن درست میگی. اما می خوام بگم یونان الان با خیال راحت به گذشته اش هم افتخار میکنه چون رییس جمهوری نداره که... و در زمان متوقف نشده

ناشناس گفت...

شاید همه اینها فقط به خاطر تنبلی جسمی نباشه. شاید بر می گرده به تنبلی افکار و ذهن ایرانیها که در مقابل هر تغییری عکس العمل منفی نشون می دن و در کل نسبت به تغییر که (کل دنیا یه جورایی داره بر پایه اون می چرخه) دید خوبی ندارند.

ناشناس گفت...

زمان زمانه نجات ایران است قبل از اینکه ایران با تمام جونوراش با خاک یکسان بشه.
میتونی جلوشو بگیری

ناشناس گفت...

خوب اینکه به تاریخ و گذشته ما توهین بشه و پادشاه ما وحشی و... نشون داده بشه جای تاسفه . اما باهات موافقم در مورد احمدی نژاد .مردک به کل وجهه ایران رو خراب کرده . اما خوب اعتراض وسیعی که به گوش برسه تا حالا نبوده

شکاک گفت...

من هم نمی‌گم که به این فیلم اعتراض نکنیم. همه حرف من اینه که چرا به موارد کم اهمیت چسبیدیم و چیزای مهم رو یادمون رفته؟ ضمن این که با جیغ و فریاد تنها کاری از پیش نخواهد رفت. باید در عمل نشون بدیم که مردم قابل احترامی هستیم.

ناشناس گفت...

موافقم..پست خوبی بود

ناشناس گفت...

سلام
اولين باره كه به وبلاگت سر ميزنم.
فكر ميكنم بتونيم دوستاي خوبي براي هم باشيم.
ميبينمت

Natalie گفت...

خیلی گندش دراومده شکاک! یه جورایی احساس میکنم دلم خنک شد که این فیلمو ساختن :(

ناشناس گفت...

salam...neveshte khoobi bood,,,manteghi ham bood....ama baz be nazaram ma haghe eteraaz darim hata age sedamoon narese,,,,hata age to kheyli zamine haye dige ke bayad eteraaz konim...eteraaz nakardim

ناشناس گفت...

شکاک جان برات سال نو خوبی آرزو دارم.

ناشناس گفت...

آقا بسیار عالی بود تکبیر! با تک تک کلماتت موافقم خیلی جالب نوشتی!